
Трябва да признаем, че писането на есе, което твърди, че може да предскаже какво ще бъде след 20 години, за нещо толкова бързо иновативно само по себе си като уеб дизайна, вероятно е невъзможно. Освен ако не се ограничим до широки прогнози, базирани на скорошни пробиви, които тепърва ще набират скорост в голям мащаб. Макар че това може да изглежда като вид измама, то наистина следва добре установен модел на технологично развитие и усвояване.
Средно новите технологични открития отнемат 20-30 години, за да станат всеобщо приети като нова норма. Въпреки факта, че те са били там от доста време в ограничени кръгове, състоящи се от изобретатели, теоретици и напреднали изследователски лаборатории като MIT Media Lab или DARPA, само 20-30 години по-късно те стават широко известни като „следващите голямо нещо“ (Агенция за напреднали изследователски проекти в областта на отбраната). Отличните примери включват интернет, имейл и носими компютри.
Въпреки че ARPANET е създадена през 1969 г., едва през 90-те години на миналия век (малко повече от 20 години по-късно) тя се превръща в голямото ново нещо, за което всички научават и се свързват.
CTSS MAIL, разработена от MIT през 1965 г., беше първата хоствана имейл услуга. Услугите за електронна поща не бяха достъпни за широката публика до началото на 90-те години и скоро се превърнаха в новата норма за бизнес и лична комуникация.
И накрая, има компютри, които могат да се носят. Д-р Стив Ман, който започва да работи върху носими компютри в гимназията през 80-те години на миналия век, се присъединява към MIT Media Lab през 1991 г. и продължава да разширява дисциплината с нова помощ и ресурси, докато не започне да прониква в по-широкия популярен пазар с продукти като Google Glass и Apple iWatch, наред с много други.
Да вземем WordPress като пример, всички сме виждали плъгини, които започват отлично, но са грозни, след което се развиват в нещо, което е едновременно полезно и естетично с течение на времето. В резултат на това дизайнът изостава дори повече от времето, отколкото технологията, която използваме днес, която е изобретена преди 20-30 години.
Ето защо, преди да разгледаме концепциите и идеите, които вероятно ще доминират в уеб дизайна през следващите 20 години, бих искал да обсъдя силната връзка, която съществува между уеб дизайна и технологията, която го позволява – компютрите.
Разпознаване на тясната връзка между уеб дизайна и компютъра
Някои от най-известните концепции за уеб дизайн в момента включват отзивчив дизайн, дизайн на една страница, дизайн на карти и дизайн на материали. Всички тези промени се дължат на технологията, която използваме за взаимодействие с нашето съдържание, като настолни и преносими компютри, мобилни телефони и таблети. На най-основното ниво всички те използват стъклени дисплеи, които цифрово наподобяват истински хартии и не са се развили много от десетилетия.
И така, какво ще стане, ако компютрите, каквито ги познаваме, претърпят значителен преход, потенциално премахвайки напълно необходимостта от екранен интерфейс? Възможно е да го разберем. Много компютърни експерти и технологични ентусиасти смятат, че Епохата на контекста бързо пристига.
Контекстните изчисления в бъдещето
Според новата книга на Робърт Скобъл и Шел Израел „Епохата на контекста“ (2013), има „пет конвергиращи сили [в компютрите], които обещават да докоснат почти всеки аспект от нашия живот“. Примерите включват мобилни устройства, социални медии, данни, сензори и услуги, базирани на местоположение. Познахте: контекстът е точката, в която те се сливат и пораждат нова компютърна ера.
Но какво точно означава това?
Контекстните компютри са технология, която има задълбочено разбиране за нас самите, нашите желания и нашата среда, което й позволява безпроблемно да се интегрира в живота ни по невъобразими досега начини.
Фурните, които разпознават храната, поставена в тях, научават как човекът, който е поставил храната, иска това ястие да е приготвено и след това го приготвя автоматично. Хладилници, които разпознават кога не ви достигат основни артикули и автоматично правят поръчка. Виртуални асистенти, които научават тънкостите на вашия бизнес по същия начин, по който би го правил истински човек, за да ви помогнат с отговори по имейл, фактуриране на клиенти и др.
Всички неща, които току-що казах, са възможни в една или друга степен в момента. Контекстните изчисления вече се използват в търговския свят, но не се използват широко. Мисля, че това ще се промени през следващите години.
Точно сега, това, което виждаме
Що се отнася до дизайна на сайта, вече има един изключителен пример за контекстно изчисление в действие. Grid, нова услуга за създаване на уебсайтове, предоставя на потребителите уебсайтове, създадени с помощта на изкуствен интелект, който адаптира вашия дизайн, докато добавяте съдържание, за да гарантира, че е оптимално за вашата конкретна цел, като например портфолио с изкуство, генериране на потенциални клиенти или продажби.
Според нас най-логичният еволюционен път за този вид технология би бил постепенното интегриране на информация за конкретни потребители, а не само за предпочитанията на собственика на сайта. Ако онлайн поведението на един човек показва 90% процент на реализация в отговор на определен вид уеб дизайн, сайтът ще изглежда по един начин за него и по друг за друг посетител, като се гарантира, че всеки зрител вижда точно това, което трябва да види, за да предизвика желания отговор.
Но, както вече казахме, какво ще стане, ако напълно премахнем дисплеите? Какво се случва, когато „носимите“ престанат да бъдат джаджи и започнат да действат като разширения (или най-малкото компоненти) на телата ни, комуникирайки директно с мозъците ни? Основателят на MIT Media Labs, Никълъс Негропонте, смята, че това ще се случи и той има опит в правенето на правилни прогнози.
Какво можем да очакваме през следващите 20 години?
Тъй като нямаме думи, ще го кажем просто. Почти вероятно ще трябва да си намерите друга работа, ако сте уеб дизайнер. Но не се притеснявайте, авторите на съдържание (като mus) и множество други хора ще бъдат засегнати. Тъй като съзнателното изчисление и контекстуалното изчисление стават все по-сложни, те ще имат трайно въздействие върху начина, по който създаваме и взаимодействаме със съдържание/данни.
WordPress също ще трябва да се промени. Ако живее още 20 години, няма да е като днес. Ако текущата траектория на WordPress трябва да се превърне в платформа за приложения или уеб операционна система, тогава ще надхвърлим една от тези цели след 20 години.
WordPress, в каквато и форма (или наследник) да приеме, може да бъде полезна платформа с отворен код за показване на контекстуализирано съдържание по нови начини. Това е страшна концепция за някой, който си изкарва прехраната с WordPress и пише за това. Това обаче е вълнуващо! В крайна сметка няма да бъдем хвърлени в бъдещето с нищо друго освен с нашите съществуващи знания и опит. Вместо това, ние ще бъдем заедно на пътя, приспособявайки се към иновациите и допринасяйки за тях, докато се случват, помагайки за оформянето на бъдещето, колкото то нас.