
Фразата „потребителско изживяване“ обхваща широк спектър от теми. Всеки, който работи в UX дизайна, трябва да е добре запознат с широк спектър от теми. Въпреки че е трудно да се компресират всички релевантни материали в една единствена тема, може да се подчертаят най-важните критерии, които всеки UX дизайнер трябва да следва, за да създаде изключително потребителско изживяване.
Ето 15-те най-важни принципа на дизайна, с които всеки дизайнер трябва да е наясно.
1. Потребителското изживяване (UX) и потребителският интерфейс (UI) не са едно и също нещо (UI).
Много дизайнери правят грешката да смесват потребителското изживяване с дизайна на потребителския интерфейс. Разбирането на разликите между двете дисциплини е от решаващо значение и в статията “Какво трябва да знаете за потребителското изживяване”, в която ние разгледахме UX дизайна подробно. Накратко, потребителският интерфейс се отнася до физическото пространство, където хората взаимодействат с неща, докато потребителското изживяване се отнася до емоционалната реакция на такива взаимодействия.
Структурата на емисиите на приложение за социални мрежи на iPhone се нарича потребителски интерфейс. Удовлетворението на потребителя от плавната функция на издърпване за опресняване определя потребителското изживяване.
Структурата на емисиите на приложение за социални мрежи на iPhone се нарича потребителски интерфейс. Удовлетворението на потребителя от плавната функция за издърпване за опресняване определя потребителското изживяване. Тази снимка е разработена от Ramotion.
2. Определете кой е вашият целеви пазар.
Не трябва да е изненада, че един от най-важните фактори, които трябва да се вземат предвид при разработването на продукт, е целевата аудитория. За да създадете продукт, който вашите клиенти биха харесали, първо трябва да разберете какво искат и от какво имат нужда. В резултат на това проучването на потребителите трябва да бъде важна част от процеса на проектиране на потребителското изживяване. Не забравяйте да помислите за потребителите си, преди да започнете да проектирате! Когато давате стойност на клиентите, които ще използват вашия продукт, вие ще можете да се съсредоточите върху предимствата, а не върху характеристиките.
„Хората не купуват неща, те купуват по-добри версии на себе си“, обяснява собственикът на бизнеса. Дизайнерите трябва да могат да разпознават кога е време да спрат добавянето на функции и да се концентрират върху компонентите на изживяването, които потребителите харесват.
„Хората не купуват неща, те купуват по-добри версии на себе си“, обяснява собственикът на бизнеса. Дизайнерите трябва да могат да разпознават кога е време да спрат добавянето на функции и да се концентрират върху компонентите на изживяването, които потребителите харесват. Useronboard предостави това изображение.
3. Не сте единственият, който използва компютъра.
Дизайнерите често предполагат, че хората, които ще взаимодействат с техните интерфейси, ще бъдат като тях. В резултат на това дизайнерите проектират собствените си реакции и поведение върху своите клиенти. Въпреки това, да вярвате, че сте вашият потребител, е грешка. Това е известно като ефектът на фалшивия консенсус в психологията, който е тенденцията да вярваме, че другите споделят нашите вярвания и биха се държали по подобен начин при дадени обстоятелства.
Хората, които ще използват вашия продукт, вероятно идват от различен произход, имат различни гледни точки, морални ценности и цели. Те не сте вие, казано по друг начин.
Тестването на използваемостта е техника за избягване на пристрастия към фалшив консенсус при дизайнерите. Ако искате да правите продукти, които хората харесват, трябва да се съсредоточите върху тестването. Дизайнерите могат да се научат как да създават продукти, които са подходящи за хората, които ще ги използват, като правят пазарни проучвания (а не вашите екипи, приятели или семейство). Това ще отнеме известно време, но това е единственият начин да сте сигурни, че сте на правилния път.
4. Направете промени в дизайна, за да адаптирате тези с кратък период на внимание.
Продължителността на вниманието на човек е времето, през което той може да се концентрира върху дадена задача, без да бъде прекъсван. Средната продължителност на човешкото внимание се е свила от 12 секунди на 8 секунди, според проучване на Microsoft от 2015 г. Това означава, че в момента обхватът на вниманието ни е по-малък от този на златна рибка. Дизайнерите трябва да се приспособят към това поведение, ако искат да предложат на клиентите необходимата им информация възможно най-бързо.
Дизайнерите трябва да опростят потребителските интерфейси, като премахнат всички ненужни обекти или съдържание, които възпрепятстват изпълнението на заданието. Един подход, който дизайнерите могат да използват, за да постигнат това, е функционалният минимализъм. Това обаче не означава, че опитът трябва да бъде ограничен. Всяка информация трябва да бъде смислена и ценна.
5. Няма строги и бързи правила, когато става въпрос за дизайн на потребителското изживяване.
В UX дизайна, UX процесът е аспект на създаване или прекъсване. Ако дизайнерът няма подходяща UX стратегия, той може да работи на тъмно. От друга страна, ясна и неусложнена техника за разработка на ux дава възможност за проектиране на изключителни потребителски изживявания.
Много дизайнери вярват, че има универсален UX метод, който може да се приложи към всеки проект. За съжаление, когато става въпрос за дизайн на потребителското изживяване, няма такова нещо като универсално решение за всички. Въпреки че могат да се установят конкретни етапи на проекта, точен UX процес винаги трябва да се определя въз основа на целите на проекта – всеки проект е различен и има свой собствен набор от изисквания. Това означава, че дизайнерът трябва да бъде подготвен да адаптира своя подход към дизайна към изискванията на проекта, за да предостави възможно най-доброто потребителско изживяване. Ако разработвате нов продукт, например, може да се наложи да отделите повече време за проучване на потребителите и изясняване на изискванията. Ако обаче преработвате съществуващ продукт, може да се наложи да отделите повече време за валидиране на дизайна (като използваемост и A/B тестване или оценка на данни от анализ).
6. Преди да се ангажирате с напълно развит продукт, създайте прототип.
Много дизайнерски екипи също правят фаталната грешка, заобикаляйки прототипирането в полза на полагането на много усилия в създаването на истински продукт. Може да е обезсърчаващо да положим много усилия в създаването на нещо, което вярваме, че е невероятно, само за да открием, че не работи по план, след като го пуснем в дивото.
Процесът на създаване на модел на продукт с цел тестването му е известен като прототипиране. Можете да тествате концепцията си с помощта на прототипни инструменти, преди да работите с инженерен екип за изграждане на крайния продукт. Редица дизайнерски техники могат да се използват за създаване на прототипи. Бързото прототипиране е полезна техника за прототип. Това е стандартна техника за бързо прототипиране на бъдещото състояние на продукта, независимо дали е уебсайт или приложение, и след това го тествате с група потребители.
7. Когато проектирате, използвайте оригинални материали.
Независимо дали става дума за текст, снимки или видеоклипове, съдържанието е в основата на практически всеки продукт. Дизайнът може да се разглежда като добавка към съдържанието. Много дизайнери, от друга страна, избират Lorem Ipsum за автентичен език и заместители за реални изображения през целия процес на проектиране. Въпреки че такъв дизайн може да изглежда привлекателен в таблото на дизайнера, когато същият дизайн е натоварен с действителни данни, визуалното може да бъде драстично различно.
8. Придържайте се към проста и последователна стратегия.
Простотата в контекста на дигиталните продукти се отнася до това колко лесно е да се разбере и взаимодейства с продукт. Клиентите не трябва да четат инструкции, за да разберат как да използват приложение, и не трябва да им трябва карта, за да се придвижват в него. Като дизайнер на интерфейс, част от вашата работа е да изяснявате нещата и да водите меко потребителите от мястото, където се намират, до мястото, където трябва да отидат.
Интерфейсите също трябва да са последователни в целия дизайн. Много дизайнери нарочно използват стилистични несъответствия, за да направят нещо да изглежда по-оригинално и необичайно. На различни страници на уебсайт, например, могат да се използват множество цветови схеми. Такива дизайнерски решения често оставят потребителите недоумени и раздразнени. В резултат на това е изключително важно да поддържате разпознаваеми елементи на дизайна по всяко време, като същевременно наблягате на най-важните аспекти на вашия дизайн. Когато проектирате вашия продукт, имайте предвид принципа на най-малкото удивление.
9. Разпознаване срещу отзоваване
Показването на отделни компоненти, които вече са познати, подобрява използваемостта, вместо да изисква от тях да си припомнят информация от паметта.
Тъй като човешката памет е ограничена, дизайнерите трябва да гарантират, че клиентите могат бързо да разпознаят как да използват определени характеристики на техния продукт, вместо да ги принуждават да запомнят. Намалете когнитивния стрес, като направите информацията и функциите на интерфейса видими и достъпни.
10. Направете дизайна лесен за използване и разбиране.
Когато става въпрос за дизайн, повечето дизайнери поставят естетиката и привлекателността пред функцията и достъпността. По-голямата част от нас се опитват да направят нещата да изглеждат привлекателни. Това често води до ситуация, в която дизайнерите поставят естетиката пред функционалността. Разбира се, естетиката е важна и трябва да се стремим да направим нашите дизайни привлекателни, но само след като сме изградили полезни продукти. Най-важната функция на цифровите продукти и услуги е да задоволят търсенето.
Поради достъпния дизайн на интерфейса, потребителите с всякакви способности могат успешно да изследват, разбират и използват цифрови елементи. Добре проектиран продукт може да помогне на потребители с ограничено зрение, слепота, слухови увреждания, когнитивни увреждания или ограничения в мобилността. Вярно е, че достъпността налага набор от ограничения върху дизайна на продукта, но подобряването на достъпността подобрява използваемостта за всички потребители. Стандартите WCAG 2.0 и Material Design предоставят обширни насоки как да направите интерфейсите по-достъпни.
11. Не се опитвайте да разрешите проблем сами.
„Няма проблеми, които не можем да решим заедно, и само няколко можем да се справим сами“, каза Линдън Б. Джонсън. Страхотното потребителско изживяване е продукт на сътрудничество между дизайнери и разработчици, заинтересовани страни и потребители. Няма такива неща като „едни гении“. Докато създавате, е изключително важно да си сътрудничите с възможно най-много хора, за да получите техните идеи, мисли и обратна връзка за вашата работа.
12. Не се опитвайте да разрешите всичките си проблеми наведнъж.
Жизненоважно е да се разбере, че UX дизайнът не е прост процес. Стъпките на процеса на UX (идеи, създаване на прототипи и тестване) често се припокриват, което води до голяма част напред-назад. Докато научавате повече за проблема, потребителите и подробностите за проекта, може да се наложи да прегледате отново някои от изследванията или да изпробвате нови подходи за проектиране (особено всякакви ограничения). Очаквайте вашият дизайн да бъде далеч от перфектен само след една итерация. Вместо това усъвършенствайте концепциите си до точката, в която можете да ги тествате с реални клиенти, да получавате подходяща обратна връзка и да повторите въз основа на резултатите.
UX дизайнът не е последователен процес. Създаването на прекрасни неща изисква много настройване и тестване. Целта е да идентифицирате вашите предположения, да ги тествате, да направите корекции и след това да повторите процеса.
UX дизайнът не е последователен процес. Създаването на прекрасни неща изисква много настройване и тестване. Целта е да идентифицирате вашите предположения, да ги тествате, да направите корекции и след това да повторите процеса.
13. Най-добре е да избягвате грешките, вместо да ги коригирате.
Грешката е неизбежна в живота. Хората често правят грешки, докато взаимодействат с потребителските интерфейси. Те се случват в резултат на грешка на потребителя и в редки случаи в резултат на повреда на приложението. Каквато и да е причината за проблема, начинът, по който е разрешен, оказва голямо влияние върху потребителското изживяване. Потребителите не харесват грешките и още повече презират идеята, че те са виновни за подобно поведение. В резултат на това трябва да се опитате или да елиминирате всички податливи на грешки случаи, или да ги откриете и да информирате потребителите, преди да предприемат действия.
14. Предоставете конструктивна обратна връзка
Един от първоначалните десет критерия за използваемост на Якоб Нилсен, видимостта на състоянието на системата, все още е едно от най-важните понятия в дизайна на потребителския интерфейс. Потребителите искат да знаят къде се намират в системата по всяко време и приложенията не трябва да ги оставят да гадаят; вместо това те трябва да предоставят подходяща визуална обратна връзка, за да ги уведомят какво се случва. Предоставянето на бърза визуална обратна връзка на клиентите, като например анимиран сигнал, когато започват дейност, е чудесен начин да се гарантира, че интерфейсът работи правилно.
Можете да използвате проста анимация, като въртящ се бутон за зареждане, за да кажете на потребителите си, че системата обработва заявка като съобщение за обратна връзка. Снимката е предоставена от Tumblr.
15. Не правете големи корекции.
Според проучвания потребителите не харесват големи промени в настоящите си артикули, дори ако промените са полезни за тях. Има голяма вероятност хората да бъдат недоволни, ако извършите съществена промяна. Законът на Вебер за точно откриваемите разлики има научен термин и гласи, че дори най-малката промяна в обект няма да доведе до видима разлика.
Една от компаниите, която е научила по трудния начин, че нейните потребители мразят бързите промени, е eBay. За една нощ те замениха ярко жълтия фон на много от уебсайтовете си с бял. Клиентите започнаха да възразяват срещу преместването почти веднага и започнаха да получават оплаквания. eBay трябваше да се върне към предишния си вид поради огромен брой оплаквания. След това екипът премина към нова стратегия. Те постепенно променяха оттенъка на фона, един нюанс на жълто в даден момент, в продължение на много месеци, докато остана само бяло. Както може да се очаква, този път почти никой не забеляза промяната.
В резултат на това приемането на нещата бавно и правенето на малки промени тук и там е най-добрият начин да се подходи към редизайн. Повечето потребители дори няма да разберат, че правите редизайн, докато не приключи.
И накрая, не се страхувайте да правите грешки.
Единственият начин да се научите наистина е да правите грешки. Ако се страхувате от грешки и се опитвате да направите всичко перфектно, ще пропуснете да научите. Следвайте съветите по-горе, но най-важното е, продължете да експериментирате с различни стратегии и подходи за UX дизайн, докато намерите тези, които работят най-добре за вас и вашите клиенти.